czwartek, 10 lipca 2014

Odżywki i suplementy diety w kulturystyce oraz fitness

W ciągu ostatnich 20 - 30 lat, preparaty sportowe stały coraz bardziej popularne wśród bywalców siłowni. Osoby, które są zainteresowane kulturystyką, fitness i poprawą masy ciała mogą zdecydować się na przyjmowanie suplementów, które spowodują wzrost mięśni w połączeniu z treningiem, takim jak podnoszenie ciężarów. Można też szukać sposobów, aby kontrolować apetyt, gdy chce się schudnąć, stosując suplementy, jako część diety w kulturystyce. Produkty sprzedawane przez stronę internetową lub dostawców spoza granic Polski lub Europy nie mogą zapewnić tych samych standardów bezpieczeństwa jak w Europie.






Wzrost i rozwój branży odżywek i suplementów sportowych


Zauważyć można stale rosnącą branżę sportowych produktów żywieniowych znanych jako odżywki i suplementy diety, dostępnych na ulicy i on-line, ale niewielka liczba nielegalnych suplementów, w tym niektóre na "spalanie tłuszczu" lub "odchudzanie", były powodem kilku zgonów. Pomimo, że są nielegalnie sprzedawane, nie ma dowodów, że nadal są dostępne, albo można je kupić online, głównie od dostawców spoza Unii Europejskiej.
Na przykład białko jest bardzo ważnym składnikiem diety i jest podstawą do budowy i utrzymania wszystkich rodzajów tkanek ciała, w tym mięśni. Białko zawiera aminokwasy, stanowiące budulec wykorzystywany do wzrostu mięśni. Proszki proteinowe, dostępne jako szejki oraz kreatyna w formie np. kapsułek, są jednym z najbardziej popularnych suplementów przeznaczonych do budowania mięśni. Są one ogólnie dostępne i można je legalnie kupić np. w internetowych sklepach dla kulturystów. Suplementy i inne odżywki te są polecane jako środki do wspierania wzrostu mięśni w organizmie, metabolizmu (pomagają w utracie wagi). Substancje te pozwalają osiągnąć szczyt sprawności fizycznej, wpływają na zwiększenie energii i opóźnianie procesu starzenia.



Ile białka na dobę może przyjąć kulturysta?


Istnieją również dowody, że w dłuższej perspektywie, zużywanie zbyt dużej ilości białka może zwiększyć ryzyko wystąpienia osteoporozy, a także pogorszyć już istniejące problemy z nerkami. Jednak kulturystyka jest sportem specyficznym, gdzie racjonalne zasady dietetyczne nie mają racji bytu. Ministerstwo Zdrowia informowało, by unikać spożywania dwa razy więcej niż zalecane, dzienne dawki białka (55g dla mężczyzn i 45g dla kobiet).
    Pokarmy bogate w białko to:
  • czerwone mięso , takie jak wołowina, jagnięcina i wieprzowina
  • drób, np. kurczak, kaczki i indyk
  • jajka
  • mleczne potrawy, takie jak mleko, jogurt, ser
  • fasola
  • tofu
Inne suplementy stosowane w kulturystyce, np. glukozamina są stosunkowo niedrogie, ale bardzo skuteczne w ochronie stawów i aparatu ruchu. Jeśli trzeba się ograniczyć się do kilku dodatków na pewno powinno się umieścić ten jeden suplement na liście, zwłaszcza jeśli uprawia się kulturystykę i trójbój siłowy. Nie wolno lekceważyć swoich stawów, a więc powinno się je wzmocnić glukozaminą.
Chcąc budować siłę i beztłuszczową masę mięśniowej warto spróbować kreatyny. Grupa kanadyjskich badaczy przeprowadził badanie na kulturystach trwające osiem tygodni, które wykazało, że insulinopodobny czynnik wzrostu-1 (IGF-I), znany z anabolicznego działania u osób dorosłych, zwiększa o więcej niż 20% poziom kreatyny i zapewnia większa wytrzymałość na treningach. Należy jednak pamiętać, aby nie brać zbyt dużych ilości tego suplementu, gdyż powoduje on różne efekty niepożądane. Według Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności, suplementacja kreatyną w ilości trzech gramów dziennie jest bezpieczna.
Żywienie i suplementacja są ważnymi tematami dla specjalistów treningu bodybuilding oraz fitness. Podczas przygotowań do egzaminu ACE, edukacja sportowca skupia się przede wszystkim na wykonywaniu i programowaniu ćwiczeń. Jednak odżywianie i suplementacja również są ważne.
    W temacie odżywek i suplementów diety warto wiedzieć:
  • 1. Co należy przyjmować przed i po treningu?
  • 2. Czy kreatyna rzeczywiście pomaga budować mięśnie?
  • 3. Jaka jest maksymalna ilość kalorii by nie przybierać na wadze?

Tekst opublikowany w ramach współpracy z:
http://www.kulturysta.com/ 
http://www.kulturystyka.sklep.pl/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz